Note Note Note Note Note Note Note
Basic Diagrams: 5-Krachten (Porter)
7S-model Communicatie Bestuur-MT
Competentiemanagement Conflicthantering
Diagram5_Adhocracy Framework Ostrom
INK_Modelnieuw_Deming Kerntakenanalyse gemeenten
Kleurenmodel Caluwé Lemniscaatmodel
Moderne gemeente Opdrachtgever-nemer
Poldermodel Procesbenaderingen en metaforen
Project_contractmanagement SWOT analyse
Scenariodenken Systeemmodel fundamenteel
Takenschema_RUD Visie op kerntaken model
Weerstandstrategiemodel

Note: Shape 17, Communicatie Bestuur-MT
College
 
College van Burgemeester & Wethouders verantwoordelijk voor de uitvoering van door de Raad gestelde kaders en het Rijk geformuleerde medebewindstaken. Het dagelijks bestuur van de de gemeente.

Note: Shape 18, Communicatie Bestuur-MT
Wethouder/portefeuillehouder
 
Politiek bestuurder, verantwoordelijk voor een aantal deelterreinen, zoals overeengekomen in het coalitie overleg.
 
Daarnaast kan de wethouder nog verantwoordelijk zijn voor specifieke programma's en in grotere gemeenten voor specifieke wijken.

Note: Shape 19, Communicatie Bestuur-MT
Management Team
 
Een collegiaal team van managers dat samen met hoofden van ondersteunende afdelingen de integraliteit van de voorbereiding van collegeadviezen bewaakt en de uitvoering realiseert.
Daarnaast vervult het MT de ambtelijke opdrachtgeversrol (AO) bij majeure projecten.

Note: Shape 20, Communicatie Bestuur-MT
(sector) Directeur
 
In grotere gemeenten zijn organisaties opgedeeld in sectoren waarvan de directeur de leidinggevende is. Hij/Zij maakt ook deel uit van het managementteam.
 
In kleinere gemeenten heeft men vaak gekozen voor het directiemodel, waarbij de (sector-)directeursfunctie is vervallen. De algemeen directeur overlegt direct met het middenkader, de afdelingshoofden. (Gezien de omvang van het aantal afdelingshoofden in sommige gemeemeenten > 30, wordt met het oog op een beheersbaar overleg gekozen voor een vertegenwoordiging van afdelingshoofden.

Note: Shape 21, Communicatie Bestuur-MT
Raad
 
Hoogste orgaaan in de lokale democratie. (Op provinciaal niveau en rijksniveau zijn Provinciale Staten en  2e en 1e Kamer vergelijkbaar)
Hun rol
kaderstellend en controlerend.

Note: Shape 23, Communicatie Bestuur-MT
Burgemeester/Algemeen directeur (secretaris)
 
Sinds de invoering van het duale bestel (2002) is de functie van secretaris in veel gemeenten gewijzigd in een dubbelfunctie secretaris van het college van B&W en algemeen directeur van de ambtelijke organisatie.
 
Voor de specifieke ondersteuning van vragen uit de Raad overlegt de griffier met de secretaris

Note: Shape 24, Communicatie Bestuur-MT
Griffier
 
Met de invoering van het duale bestel wordt de griffier door de Raad benoemd. Hij is in dienst van de Raad. Bereidt de Raadsagenda voor en bewaakt i.o.m. de secretaris de uitvoering van besluiten.