Samenwerking is een centraal thema voor overheidsorganisaties om in de nabije toekomst de dienstverlening naar de burger/klant op peil te houden, de kosten te reduceren en het democratisch bestuurlijk draagvlak te versterken. Door meer samenwerking op het gebied van uitvoering, bv Shared Service Centers, kan de professionaliteit worden versterkt, de risico’s gereduceerd en het HRM beleid strategisch gestuurd en beter beheerst. Ook maakt samenwerking het mogelijk sneller in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In de downloadbare nieuwsbrieven wordt daar nadrukkelijk op in gegaan. Ook wordt daarbij stilgestaan bij een schematisch model voor de toekomstige overheidsorganisatie..
In dat schema worden tevens relaties gelegd tussen de theoretische benaderingen van o,m, Henry Mintzberg (Structuring of Organizations), Vincent Ostrom ( The meaning of Democracy and the Vulnerability of Democracies). en de moderne communicatiemiddelen als Twitter, Facebook, Hyves en Linkedin, Deze laatste ontwikkelingen kunnen worden ingebed in de sociotechniek. Op dit moment zijn er onderzoeken in een vergevorderd stadium waarbij een nadrukkelijke relatie wordt gelegd tussen de sociotechniek en en de systeemleer.
In het eerder genoemde schema zijn de genoemde moderne ontwikkelingen geintegreerd in het democratische besluitvormingsproces, waardoor bestuurders dichter bij de burgers staan. Daarnaast wordt ingespeeld op het feit dat circa 85 % van de overheidsdienstverlening bij de gemeenten gebaseerd op medebewindstaken sterke overeenkomsten vertoond en dus niet 420 keer opnieuw moet worden uitgevoerd.
Samenwerking vormt daarbij niet alleen het perspectief, maar tevens het fundament voor een efficiente en effectieve dienstverlening. Daarnaast worden risico’s gereduceerd en draagt het bij aan een professionelere dienstverlening.
Publiek, Private Samenwerking (PPS) Een specifieke vorm van samenwerking, welke bij een tekort aan financiele middelen in de publieke sector interessant is voor de realisatie van fysieke objecten, is de publiek private samenwerking (PPS)
Voorbeelden van PPS constructies zijn te vinden in de ontwikkeling van industrieterreinen, woningbouwlocaties, infrastructurele werken, maar ook dierentuinen, vliegvelden en natuur- en recreatiegebieden.
Aan een goed PPS traject ligt een goede analyse en daarop gebaseerd businessplan ten grondslag. Ook de samenstelling van de directie en vertegenwoordiging van de deelnemende partijen in de aandeelhoudersvergadering dient duidelijk vastgesteld en gecommuniceerd te worden.
Met name de PPS trajecten waarbij (lokale-)overheden betrokken zijn vragen de nodige aandacht om rolproblemen te voorkomen. Vanuit de private rol vervullen de deelnemers hun rol als aandeelhouder en commissaris, terwijl deze organisaties anderzijds vanuit de publieke rol o.m. kader stellend en toezichthoudend in het publieke domein functioneren.
Keuze trajecten om tot PPS constructies te komen zijn voor de respectievelijke overheidsorganisaties zeer verschillend. Enkele interessante links hiervoor zijn:
|